اخبار استان ها  - استان قم

1393-06-12 01:51

عنوان : شش اصل حیاتی در اجرای اوچی کومی

( Vital Aspects of Uchikomi Practice 6)

انتخاب و ترجمه : مفید علیزاده

منبع:   Beyond Grappling © 2014-2015


اوچی کومی(Uchikomi )   در واژه نامه ژاپنی به انگلیسی ( pounding in  ) یعنی «وارد شدن  و حرکت به درون همراه با شدت» ترجمه شده است، ولی در اصطلاح  تخصصی جودو  به تمرین مکرر در  ورود به یک فن تا مرز پرتاب حریف(از جا کندن حریف) و توقف در آن نقطه  گفته می شود.
اوچی کومی در جودو  یک مشق  عالی و ضروری  محسوب می شود که  هنگام  اجرای آن باید به  این نکات  کلیدی توجه نمود:
نقطه گرفتن لباس - کوزوشی – فاصله و ورود- از جا کندن - سرعت
• گرفتن لباس
توجه به این نکته که در هنگام  اجرای اوچی کومی کدام قسمت از لباس را باید گرفت، بسیار مهم است. شما باید مطمئن شوید که هنگام اوچی کومی همان بخش از لباس را گرفته اید  که  در زمان رندوری  به دست می گیرید. اگر در مبارزه  پشت  یقه  حریف  و یا دو طرف یقه حریف را می چسبید، دیگر جایی برای تمرین کردن تمام فنون به شیوه سنتی گرفتن یقه و آستین باقی نمی ماند. در نظرداشته باشید همان قسمتی ازلباس را که  هنگام رندوری به دست می گیرید، باید دقیقاً همان نقطه را نیز در اوچی کومی به دست بگیرید. با انجام این کار  مشاهده خواهید کرد که فنون شما به طور قابل توجه ای بهبود یافته اند. 
• کوزوشی
بخش کوزوشی در اجرای پرتاب یکی از بخش های بسیار مهم آن است. بدون  اجرای کوزوشی، پرتابی وجود نخواهد داشت. کوزوشی از آن جهت مهم است که علاوه بر برهم زدن تعادل حریف، گارد او را نیز درهم شکسته و او را در برابر حمله ضعیف و آسیب پذیر می سازد. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی شما در اوچی کومی، برهم زدن تعادل حریف در  تمامی تکرارهاست. اگر یک فن رو به جلو را اجرا می کنید، وزن حریف باید به روی انگشتان پا  و اگر  فن رو به پشت را اجرا می کنید، حریف باید بر روی پاشنه پا قرار بگیرد.
• فاصله و ورود
  فاصله و ورود مکمل یکدیگرند. شما می توانید بهترین ورود به فن را داشته باشید ولی اگر بیش از اندازه به حریف نزدیک شوید، فضایی برای شکستن تعادل او نخواهید داشت. هنگام اوچی کومی مطمئن شوید که فضای کافی برای برهم خوردن تعادل حریف باقی بگذارید. با نزدیک شدن بیش از اندازه به حریف،  تعادل او را حفظ می کنید و فرصت مقابله را به او می دهید.
• اقدام به کندن حریف
جودوکاران بسیار زیادی هرهفته صدها بار اوچی کومی می کنند، ولی در رندوری نمی توانند پرتابی را انجام دهند. یکی ازدلایل آن می تواند وجود این حقیقت باشد که اگرچه آنها فن خاصی را بارها تکرار می کنند، ولی هرگز در ادامه تکنیک حریف را از جا بلند نمی کنند.گاهی شما بهترین ورود و بهترین کوزوشی را انجام می دهید، ولی نمی توانید پرتاب را کامل کنید، زیرا حریف شما ممکن است با جابجایی تعادل خود را حفظ کند. ولی با انجام زیاد تمرین های از جا کندن حریف (ناگه کومی)  بدون مواجه شدن با مقاومت چندان حریف، قابلیت بهتری در پرتاب به دست می آورید.
• سرعت
سرعت انجام اوچی کومی بسیار مهم است. شما در اوچی کومی  باید به سرعت وارد  ولی آهسته خارج شوید. توجه خود را صرفا بر ورود سریع معطوف سازید ، نه بر ورود و خروج سریع. شما هنگام  مبارزه  نمی خواهید هنگام ورود به فن بدون اجرای تکنیک از آن خارج شوید. خروج از فن در مبارزه به آن معناست که شما احتمالاً قصد پرتاب حریف را ندارید و خود را در معرض خطر بدل قرار می دهید. در اوچی کومی، ورود سریع را تمرین کنید، ولی نگران خروج سریع نباشید.
سخن آخر اینکه قاعده رایج برای مهارت دریک فن، قاعده ده هزار بار تکرار است. شما باید ده هزار بار فن را تکرار کنید تا در مبارزه پرتاب موفقی داشته باشید. اوچی کومی شیوه ای عالی برای این کار است، ولی باید در ابتدا مطمئن شوید که گرفتن لباس، کوزوشی، ورود، فاصله، کندن و سرعت شما در هرتکرار بهتر از قبل می شود. اگر اجرای شما نادرست است، سرعت را کم کنید و نقص را برطرف سازید. از مربی خود بخواهید تا فن شما را تجزیه وتحلیل و در  اصلاح آن به شما کمک کند.

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی