اخبار استان ها  - استان قم

1393-12-16 02:49
معرفی آزمون های تخصصی رشته جودو ( قسمت اول مقاله)

ناصر حیدری، دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی (گرایش قلب و عروق و تنفس) دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، دارای مدرک تخصصی پیکرسنجی و مربی گری بدنسازی

  • ورزش جودورشته­ای المپیکی است و قوانین آن دائماً در حال تغییر و اصلاح است. با توجه به زمان رقابتی، این رشته ورزشی به تلاش جسمانی بالایی نیاز دارد و عوامل تکنیکی و تاکتیکی نقش مهمی در موفقیت ورزشکاران این رشته دارد.مربیان برای ارزیابی آمادگی جسمانی ورزشکاران، ازآزمون­های مختلفی استفاده می­کنند. اما به عقیده توماس)1989) اکثر این آزمون­ها درآزمایشگاه­های ورزشی انجام می­گیرد و ارتباط کمتری با عملکرد واقعی فرد در رقابت­ها دارد. به عقیده کارشناسان، آزمون عملکرد ورزشی بایستی مشابه فعالیت مورد نظر باشد. با توجه به اصل ویژگی تمرین، در فعالیت­هایمانند رشته شنا یا قایقرانی که مستلزم به کارگیری اندام فوقانی و بالاتنه هستند نمی­توان از فعالیت­هایی مانند دو و دوچرخه کارسنج به عنوان آزمون­های عملکردی استفاده کرد؛ زیرا در این نوع آزمون­ها پاها بیشتر فعالند. به همین دلیل، باید آزمون­هایی طراحی شود که مشابه فعالیت اصلی باشد. در اغلب موارد می­توان فعالیت اصلی را به عنوان آزمون عملکرد مورد بررسی قرار داد. به همین دلیل پژوهشگران ورزشی در رشته جودو سعی دارند آزمون­هایی را طراحی کنند که مشابه با رشته جودو ­باشد.

از میان آزمون­های جودو می­توان آزمون آمادگی ویژه جودو(SJFT) را نام برد؛ این آزمون یکی از آزمون­های سنجش عملکرد جودوکاران می­باشد که در سال 1995توسط استرکویکز(لهستان) برای کنترل عملکرد و سنجش توان هوازی و بی­هوازی جودوکاران، طراحی شد. پژوهشگران در طرح­های مختلف تحقیقی این آزمونرا مورد بررسی قرار داده و یا برای سنجش عملکرد جودوکاران از این آزمون استفاده نموده­اند. فرنچینی(1999) طی پژوهشی اعلام کرد که این آزمون دارای اعتبار کافی بوده و خطای اندازه­گیری کمی دارد. این آزمون دارای حساسیت کافی نسبت به تمرین بوده و می­تواند میزان پیشرفت جسمانی ورزشکاران را در برنامه آماده سازی نشان دهد. همچنین، این آزمون ارتباط بالایی با عملکرد فرد در یک رقابت واقعی دارد. فرنچینی و همکاران(2009) طی پژوهشی جامع، نورم ویژه­ای را برای این آزمون طراحی نمودند. لذا، این نورم می­تواند معیاری برای سنجش آمادگی جسمانی جودوکاران باشد. در مقاله های بعدی با نحوه ی اجرای این آزمون آشنا خواهید شد.

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی