اخبار

1393-03-05 06:13
تعریف نقطه اوج به قلم استاد مدنی

استاد رضا مدنی، رئیس کمیته مربیان فدراسیون جودو رسیدن به نقطه اوج یک ورزشکار را در مقاله ای تعریف کرده است.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، نقطه اوج فرایند طرح ریزی تمرین، شیوه عملی و روشمندی است برای کمک به ورزشکاران اردوی تیم ملی جودو برای سطوح بالای عملکرد ورزشی وطرح ریزی تمرین، مهمترین ابزاری است که یک مربی برای هدایت و اداره یک برنامه خوب سازماندهی شده دارد.

 

یک برنامه تمرینی که به شکل سازمان یافته طراحی شده، بی نظمی و بی هدفی را از بین می برد. یک طرح تمرینی با ساختار خوب مسیر، جهت و چشم انداز را مشخص می کند.

 

نقطه اوج چیست؟

مربی باید یک استراتژی به اوج رسانی داشته باشد تا ورزشکار برای مسابقات به بهترین عملکرد ورزش خود دست یابد، این مسئله به ویژگی های فردی هر ورزشکار، شرایط تمرینی، انگیزه ورزشکار و دیگر عوامل تاثیرگذار ارتباط پیدا می کند، این وضعیت یک سطح تمرین گذرا است که طی آن کارآیی بدنی و روانشناختی به حداکثر رسیده و آمادگی تکنیکی و تاکتیکی به سطوح بهینه خواهد رسید.

در این سطح از تمرین، ظرفیت های سازگاری فیزیولوژیکی و آناتومیکی به حد بیشینه خواهد رسید و هماهنگی عصبی-عضلانی کامل می شود. اوج یک سطح بیولوژیکی ویژه و برتر است که به علت فشارهای تمرینی در طول برنامه در طی سال حداکثر برای ورزشکاران حرفه ای ، بیشتر از دو یا سه بار نباید اتفاق بیفتد.

 

از آنجایی که هر مربی برای رسیدن به این اهداف با توجه به زمان برگزاری مسابقات طراحی تمرین نموده و در هفته 3 الی 5 جلسه تمرین آمادگی جسمانی خواهد داشت و تمرینات بدون وقفه تا رسیدن اهداف برنامه بایستی پیگیری شود.

 

فواید به دست آمده از تمرین را ورزشکاران در مدت کوتاهی از بی تمرینی از دست خواهند داد ، تنها یک هفته بی تمرینی کاهش 6 تا 7 درصدی در ظرفیت انجام کار، اکسیژن مصرفی ، بیشینه میزان هموگلوبین و حجم خون را در پی خواهد داشت و بدین ترتیب دل بستن به موفقیت در مسابقات آسیایی و یا احتمالا جهانی روسیه رویایی بیش نیست.

 

 

رئیس کمیته مربیان

رضا مدنی

 

نظرات

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید!

ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی