اخبار

1393-04-07 05:37
نانوشته هایی از زندگی نامه بنیانگذار جودو

دکتر رضا میرفلاح نصیری، طی مقاله ای ضمن بیان گزیده ای از زندگی نامه بنیان گذار جودو به نکات بسیار ارزنده ای درباره زندگی وی اشاره نموده که کمتر مورد توجه جودوکاران قرار گرفته است.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش ، دکتر رضا میرفلاح نصیری مروری به زندگی نامه کانو ، بنیان گذار جودو داشته است که در متن زیر مشاهده می نایید:

 

کانو

بنیانگذار جودو، جیگورو کانو، یک آموزگار و یک انسان رویا پرداز بود که برای افزایش قدرتش شروع به تمرین جوجیتسو نمود. کانو با قد 155 سانتی متر ووزن 41 کیلوگرم ایده های خود را به تجربیاتش در جوجیتسو افزود تا یک روش کامل برای مبارزه که با « حداقل تلاش، حداکثرکارآیی» را به دست می دهد ارائه کند. کانو در سال 1882 کودوکان را تاسیس نمود و اولین عضو آسیایی کمیته بین المللی المپیک گردید.اودر سال 1912 به تاسیس مجمع ورزش آماتور ژاپن کمک کرد و نماینده ای از ژاپن در بازی های المپیک 1928 آمستردام، 1932 لوس آنجلس و1936 برلین بود.

کانو در سال 1938در سن 77 سالگی هنگامیکه در عرشۀ یک کشتی در دریا بود فوت کرد.

کانو یک بار گفت: جودو عالی ترین و موثرترین روش بهره گیری از انرژی جسمی و ذهنی است؛ جودوکار با تمرین تکنیک های حمله ودفاع در جودو، قدرت جسمی و ذهنی خود را پرورش داده و به تدریج ماهیت راه جودو را درمی یابد.

 

دوران کودکی جیگورو کانو

جیگورو کانودر 28 اکتبر 1860 در جایی که در حال حاضر منطقۀ نادای شرقی شهر کوبِ است متولد شد.آن روزها آخرین روزهای دولت نظامی توکوگاوا ودورۀ بی اعتمادی وفعالیت های ضد دولتی بود.

درمقایسه، آن سال، زمانی بود که لینکلن ،رئیس جمهور ایالات متحده شد. زادگاه کانو، به این خاطر که در آن ساکی (نوشیدنی الکلی که از برنج گرفته می شود) تولید می شد مشهور بود وخاندان کانو به عنوان تولید کنندگان ساکی ثروتمند بودند. مادر وی هنگامیکه او ده ساله بود فوت کرد. در دورۀ جدید، پدرش در دولت میجی افسر شد وبه همین دلیل وقتی او یازده ساله بود آنها به توکیو نقل مکان کردند. کانو در دوران مدرسه اش گرایش خاصی به زبانها نشان می داد. او در پانزده سالگی وارد یک مدرسۀ زبان های خارجی شد و در سال 1877 وارد دانشگاه سلطنتی «تویوتِی کو» که در حال حاضر دانشگاه توکیو است، گردید.امروز این دانشگاه، دانشگاه برتر ژاپن می باشد و ورود او به این دانشگاه ، نشان دهندۀ توانایی های تحصیلیش و پایبندی وی به آموزش بود. کانو، اگرچه بنیان گذار جودو بود، سوابق تحصیلیش نیز درخشان وتوانایی های زبانیش استثنایی بودند. درحقیقت،این مساله که بسیاری از نوشته های اصلی کانو طی مطالعه اش بر روی جوجیتسو و انتقال آن به جودو، به جای زبان مادریش زبان ژاپنی، به زبان انگلیسی بودند برهمگان روشن است.او هدفش این نبود که عقایدش را طی سال هایی که رقابت شدیدی بین مدارس جوجیتسو حاکم بود، تنها برای خود نگاه دارد، بلکه آن عقاید، اجازه تلفیق روش های قدیمی با جدید وتزریق تفکرات تازه و نیز به کار بستن روش ها و فنون جدید، را می داد.

 

 

به عنوان بنیان گذار کودوکان جودو

کانو که جوجیتسو راقبل از رفتن به توکیوشروع کرده بود، در توکیو به آن بیشتر علاقمند شده و آن را در کنار تحصیلاتش مطالعه نمود. هنگامی که وی وارد دانشگاه تیکوکو توکیو شد، علاقه اش به مطالعه به طور خاصی افزایش یافت. در سال 1879، کانو در حالیکه هنوز در دانشگاه بود با مربیانش به افتخار ژنرال گرنت، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در یک نمایش جوجیتسو شرکت نمود. کانو در دانشگاه، موضوعاتی از قبیل علوم سیاسی، اقتصاد، آموزش و پرورش اخلاقی،و زیبایی شناسی را مطالعه و در طی این مدت، ارزش خاصی برای تعلیم و تعلم قائل بود.

او در سال 1882 کودوکان را تاسیس و به عنوان استاد جودو برای گسترش آن تلاش کرد، چرا که در جودو چیزی شگرف یافت و تصمیم گرفت زندگی خود را وقف گسترش آن نماید.

 

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی