اخبار

1393-04-11 06:01
طراحی تمرین تک جلسه ای در جودو (قسمت اول)

استاد رضا مدنی در جدیدترین مطلب آموزشی خود درخصوص طراحی تک جلسه ای در جودو به نکات قابل توجهی اشاره کرده است.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، استاد رضا مدنی در جدیدترین مطلب آموزشی خود عنوان کرده است:

اکثر مربیان باشگاهی در کشور ما امکان طراحی تمرین بلند مدت جودو را ندارند؛ زیرا با نگاهی به ساختار کلاس تمرینی آنان مشخص می شود چنین شرایطی برایشان مهیا نیست

در این کلاسها معمولا ورزشکاران نخبه و رده بالا در کنار جودوکاران مبتدی در کنار هم به تمرین اشتغال دارند.

اگر برنامه تمرین براساس توانیی های افراد نخبه طراحی شود، این برنامه برای مبتدیان سنگین و به عکس اگر برای افراد مبتدی تهیه شود از بار لازم برای افراد نخبه برخوردار نیست و فاقد تاثیرات لازم است.

 

راهکار پیشنهادی:

از آنجایی که چرخه های کوچک تمرین ( برنامه هفتگی یا میکرو سایکل) در دل برنامه های سالیانه و همخوان با اهداف اصلی کل برنامه جای دارد از طرفی چرخه کوچک شید مهمترین ابزار در طرح ریزی تمرین باشد زیرا ساختار و محتوای آن کیفیت و فرآیند تمرین را مشخص می کند.

این برنامه از جلسات متعدد تمرینی تشکیل شده که ماهیت یکسانی ندارد ، بلکه مطابق با اهداف تمرین در هر مرحله ازتمرینات حجم، شدت و روش های تمرین و فشارهای فیزیولوژیکی و روانشناختی متغیری را در خود جای داده اند.

 

با شناختی که از روشهای تمرینی جودو در اکثر باشگاههای کشور دارم، به نظر می رسد طراحی برنامه های میکروسایکل (کوتاه مدت) هم به علت مشکلاتی که در بالا اشاره شد برای کمتر باشگاهی امکان پذیر است.

از آنجایی که یک برنامه بلند مدت (ماکرو سایکل) از چند برنامه کوتاه مدت و هر برنامه تمرینی کوتاه مدت از جلسات متعدد تمرینی که در راستای یک هدف کلی تارسیدن به نقطه اوج طراحی شده اند قرار دارد ، طراحی تمرینات تک جلسه ای شاید راهگشای ما برای گریز از روشهای سنتی و بدون برنامه باشد.

 

پروفسور تئودور بومپا ، در کتاب علم تمرین خود ، روش شناسی تمرینات ورزشی را تشریح می کند و نمونه ای از جدول تمرینات تک جلسه ای را در دو ومیدانی ارائه می دهد که اینجانب با استفاده از این جدول طرح تک جلسه ای از تمرینات باشگاهی جودو را تهیه و پیشنهاد می کنم که مربیان عزیز با تغییر کلیدواژه های تمرین مانند شدت، قدرت، حجم، مدت و استراحت و افزایش فزاینده بار تمرینات جودوکاران را تا رسیدن به نقطه اوج جهت شرکت در مسابقات هدف، هدایت نماید.

 

مربیانی که امکان طراحی تمرینات بلند مدت و کوتاه مدت ندارند ، می توانند تمریات تک جلسهای طراحی نموده و در خاتمه هر هفته با مقایسه اوراق تمرینات گذشته و با توجه به افزایش پیش رونده بار تمرینات به ورزشکار بگویند آیا به هدفهای مورد نظر رسیده اند یا خیر؟

اگر جنبه های مثبت برنامه درنظر گرفته شود، برای ورزشکاران روحیه بخش است.

 

لازم به توضیح است ، اگر بار تمرینی تغییری نداشته باشد، بعد از مدتی اجرای برنامه برای هنرآموزان جودو ساده شده و در این فرآیند آنچه پیشرفت می کند، استقامت است نه قدرت.

 

 

 

 

 

 

نظرات

  • محمد بلواسی 1394-04-07 18:05
    باسلام واحترام برنامه تمرینی فوق العاده است حتما ازش استفاده میکنم.من بعضی وقتها از روش ترکیبی استفاده میکنم مثلا ی ست اچ کومی ی ست ن وازا ی سط یاکسوکو .رندری.باز مرور از اول تا هر تمرین حداقل به 5سطر برسه اینجوری خستگی کمتری شامل ورزشکار شده
  • محمد بلواسی 1394-04-07 18:05
    باسلام واحترام برنامه تمرینی فوق العاده است حتما ازش استفاده میکنم.من بعضی وقتها از روش ترکیبی استفاده میکنم مثلا ی ست اچ کومی ی ست ن وازا ی سط یاکسوکو .رندری.باز مرور از اول تا هر تمرین حداقل به 5سطر برسه اینجوری خستگی کمتری شامل ورزشکار شده
  • حمید جاماسبی 1394-04-06 04:58
    سلام استاد ارجمند عالی بود
  • محمد حسن مجلسی 1393-04-13 16:47
    سلام براستاد عزیزوبزرگوار . مطلب اموزنده و عالی است وامیدوارم بتوان درکلاس های جودو انجام داد. به نظرم روش انجام رندوری قدرتی جا افتاده است و زمانبندی کلی کمی فشرده است .مع الوصف در صورت انجام چنین تمریناتی در باشگاه ها وضعیت جودو ما بهبود کلی یافته وکار برای مدیران و مربیان ملی بسیار راحتر خواهد شد.ان شا الله
  • ali 1393-04-12 18:46
    سلام استاد عزیز و فرهیخته
    در سطر سوم و ستون دوم نوشته اید 45or30*35*2 لطفا بفرمائید منظور از 2 و 30 چیست
    با احترام مجدد
  • حسین بحرینی 1393-04-11 09:26
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگ
    واقعا عالی می باشند مطالب جناب استاد
    جای تقدیر و تشکر فراوان دارد
  • جمالي 1393-04-11 08:40
    درود بر استاد عزيزم استاد مدني
    اين كار سايت واقعا مفيد و جالب توجه مي باشد وبراي جودوكاهايي كه تازه كار مربيگري را شروع كرده اند بسيار كمك و راهنماي خوبي هست يادم مياد حدود 15 سال پيش كه مربيگري رو شروع كردم يكي از مشكلاتم تطبيق دادن علوم طراحي تمرينات و آيتم هاي تخصصي جودو بود.
    لطفا ادامه بديد براي مربيان جوان خيلي خوبه
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی