اخبار

1393-04-21 06:59
هنر داوری

داوری و خوب داوری کردن در مسابقات برتر بین المللی، هنری است که کسب آن نیازمند سالها تمرین و آموزش می باشد.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، ابولفضل حیدریان آنچه یک داور بین المللی باید بداند را با نگارش مقاله ای خواندنی با نام (هنر داوری) ارائه کرده است که در ذیل می خوانید:

 

داوری و خوب داوری کردن در مسابقات برتر بین المللی هنری است که کسب آن نیازمند سالها تمرین و آموزش می باشد. به منظور برتر بودن در هنر داوری، داور باید بتواند مسابقه را لمس و احساس کند تا به طور ذهنی و روحی در پیشرفت و بطن مسابقه قرار گیرد؛ بخشی از مسابقه باشد، تکنیکها را پیش بینی کند، و با ذهنی شفاف در زمان مناسب در فضای مناسب باشد، امتیاز را به درستی اعلام کند.

 

ذهن و بدن سالم پیش نیازهای ضروری برای عملکرد بهینه هستند. برای انجام ارزیابی های صحیح و سریع و همچنین برای تصمیم گیری های سریع و درست نیاز به تمرکز شدید است. ثبات و پایداری بسیار مهم است. همانطور که داشتن عملکرد بالا در آغاز مسابقه ضروری است در ساعات بعد و در طول آخرین مسابقه روز نیز ضروری می باشد.

 

در اکثر موراد داور رقیب (بازیکن) سابق است که با جدیت و به سختی مطالعه کرده و جودو تمرین کرده است. رسیدن به مرتبه داوری یک پیشرفت طبیعی در زندگی یک جودو کار است ( یک جودو کار به طور طبیعی به مرحله داوری می رسد) و فرصت فراگیری اصول جودو را که زمانی بوسیله مسابقه جودو ایجاد میشد، فراهم می کند.)

 

فشارهای داوری باعث می شود که تعداد زیادی به حس درونی برگردند که در زمان مسابقه دادن آن را احساس می کردند. برخی از این حس لذت می بردند زیرا این حس روزهایی را به یاد آنها می آورد که خود مسابقه می دادند، فشارهای موجود روی یک داور خود تحمیل نیستند بلکه بواسطه یک حادثه، رقیبان، مربیان، تماشاچیان، تلویزیون و هیئت رسیدگی به داوری به وجود می آیند. این احساسات باید کنترل شده و کنار گذاشته شوند زیر ذهن باید از فکرها و احساسات نامربوط خالی شود و برای وظیفه و کار مهمی که پیش رو است آماده شود.

 

یک داور باید مثل مسابقه دهندگان با مسابقه برخورد کند و به فاکتورهایی چون بر هم خوردن ساعت بیولوژیک ، آمادگی جسمانی و استراحت توجه داشته باشد تا بتواند هشیار، پر انرژی و آرام باشد.قبل از شروع مسابقه معمولاً یک روز قبل از مسابقه داور باید shiai-joرا بازدید کند تا با محل مسابقه، مکان تابلوی امتیازات، وقت نگهدارها، کسانی که حساب امتیازات را دارند و موقعیت تیم پزشکی آشنا شود.

 

در مسابقات سطح بالا مانند بازیهای المپیک و جامهای جهانی یک تمرین نمایشی با لباس رسمی لازم است تا وجود هماهنگی بدون اشکال بین گویندگان تلویزیونی، گزارشگران و داوران که مسابقه را اداره می کند تامین شود. این نوع آشنا سازی برای کاهش اضطراب قبل از مسابقه و آمادگی ذهنی برای مسابقه پیش رو بسیار مفید است.

 

 

 

 

 

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی