اخبار

1393-05-01 03:36
آیا می دانید اوکمی در ورزش جودو چیست و چه کاربردی دارد؟

 استاد حجت اله مرادی از این هفته قصد دارد سلسله مقالات آموزشی خود را در قالب آیا می دانید به صورت سریالی در خدمت علاقه مندان به رشته ورزشی جودو  ارائه دهد که اولین قسمت آن در ذیل می خوانید: .

 

 

قابل توجه نوجوانان ، جوانان و علاقه مندان به ورزش زیبا و المپیکی جودو

 

سپاس خداوند یکتا را که پناه و ملجأ همه موجودات زنده می باشد از جمله کمک و یاری وی شامل حال بنده حقیر شده تا آنچه را که از اساتید محترم آموخته ام به نسل های بعدی انتقال داده و با نوشتن دیکته، دانش خود را در معرض ارزیابی پیشکسوتان خودم قرار دهم و انتظار مساعدت و راهنمایی آنان را داشته باشم.

 

آیا می دانید؟

سلسله مقالات آموزشی را در قالب آیا می دانید به صورت سریالی خدمت علاقه مندان ارائه می کنم و امیدوارم مورد استفاده قرار گرفته نقطه نظرات استفاده کنندگان را دریافت نمایم.

 

آیا می دانید اوکمی در ورزش جودو چیست و چه کاربردی دارد؟

 

برای جلوگیری از اطاله کلام ، موضوع اوکمی در دو مرحله تشریح می گردد

 

اوکمی یعنی چگونه زمین خوردن در جودو

اوکمی یعنی واکسینه شدن در مقابل آسیب دیدگی

اوکمی یعنی باور کردن دیگران و احترام به آنان

اوکمی یعنی زمین خوردن مرحله ای ( نحوه برخورد با زمین در اوکمی مانند چرخ اتومبیل به صورت دایره ای می باشد تا از آسیب های وارده به بدن جلوگیری شود، برای مثال صفحه شیشه ای را در نظر بگیرید اگر به صورت عمود بر روی تشک نرمی آن را رها کنیم در اثر برخورد تمام سطح شیشه با تشک در یک زمان خرد می شود اما اگر همین شیشه را گرم نموده و به شکل نیم دایره درآوریم با رها شدن روی آسفالت غلت خورده و نمی شکند و این همان خاصیت زمین خوردن مرحله ای می باشد که بدن با اجرای اوکمی به خود می گیرد.

 

اوکمی در ورزش جودو یکی از ویژگی های منحصر به فرد می باشد زیرا بنیانگزار این رشته آقای پروفسور جیگارو کانو که از ذهن خلاق و توانایی برخوردار بوده با توجه به کیفیت تکنیک های پرتابی در جودو سلامتی جودوکار مبتدی را تضمین نموده است.

 

از طرفی اجرای اوکمی توسط افراد مبتدی خود نوعی بدنسازی بوده و آمادگی جسمانی را افزایش خواهد داد.

 

فلسفه اوکمی

در تمرینات جودو شکی وجود ندارد که در هنگام تمرین و مسابقه رقیبان با اجرای تکنیکهای زیبا یکدیگر را باسرعت پرتاب خواهند نمود پس چه بهتر که ما با یادگرفتن اوکمی اول به فکر سلامت خود باشیم تادر میدان رقابت باقی مانده و فرصت جبران نداشته باشیم در اوکمی همانگونه که توضیح داده شد بدن به صورت نیم دایره درآمده و به صورت مرحله ای با زمین برخورد خواهد نمود البته در فراگیری اوکمی باید با دقت و رعایت اصول اوکمی آن را به خوبی فراگرفته و اجرا نماییم که در این حالت از زمین خوردن خود نه تنها اسیب ندیده بلکه لذت برده و راه را برای پیشرفت در جودو هموار خواهد داشت.

 

این مطلب ادامه دارد...

 

 

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی