اخبار

1393-05-06 06:50
 تمرینات افزایش قدرت در سنین کودکی (قسمت چهارم)

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، استاد رضا مدنی چهارمین قسمت مقاله تمرینات افزایش قدرت در سنین کودکی را ارائه دادند.

 

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری تحت عنوان دامنه حرکتی موجود در عضلات، تاندونها ، لیگامنتهای پیرامون یک مفصل تعریف می شود برای سنجش انعطاف پذیری و پیدا کردن میزان آن در اطفال مختلف جهت برنامه ریزی آمادگی جسمانی و افزایش قدرت یکی از دو آزمون زیر را می توانیم انجام دهیم:

1-   برابر شکل 1 پشت جعبه می نشینیم با خم شدن به جلو و گذاردن دستها روی صفحه مدرج میزان انعطاف پذیری را اندازه می گیریم. توجه فرمایید که هنرجو هنگام اجرای کار نبایستی تشویق شود تابیش از حد به جلو فشار بیاورد؛ ارتفاع جعبه حدود 30 سانتی متر و خط کش مدرجی روی آن قرار دهید به طوری که حدود 23 سانتی متر آن روی جعبه و بقیه خارج از جعبه که نقطه صفر آن نزدیک هنرجو قرار گیرد.

 

2- آزمون کشش شانه

مطابق شکل 2 هنرجو می کوشد که انگشتان خود را از پشت به یکدیگر برساند برای آزمایش شانه چپ، هنرآموز دست چپ را از بالای شانه چپ به عقب و پایین می برد گویی که می خواهد یک زیپ را بالا بکشد . همزمان هنرآموز دست دیگر را به عقب و بالا می برد و می کوشد تاانگشتان دست چپ را لمس کند و اگر بتواند انگشتان را لمس کند از آمادگی خوبی برخوردار است.

استقامت عضلانی

استقامت عضلانی به توانایی عضلات برای انجام انقباض های پی در پی و کار کردن در یک دوره زمانی معین گفته می شود در حالی که قدرت عضلانی به توانایی اعمال یک نیروی بی شائبه خلرجی یا بلند کردن یک وزنه سنگین گفته می شود.

 

برای سنجش قدرت و استقامت عضلانی و برنامه ریزی جهت افزایش آن به گروه عضلانی بالاتنه و عضلات شکم می پردازیم و از میان آزمون های متعدد دو آزمون زیر را معرفی می کنیم:

1-   آزمون دراز نشست

هنرآموز در یک وضعیت ویژه شروع به انجام دراز نشست تقریبا 20 بار میکند (در کل تا 75 حرکت افزایش میابد) هنرآموزی که حرکت دراز نشست را انجام می دهد به آهستگی انگشتانش را برروی خط کش مدرجی که روی تشک در زیر زانوهای وی قرار گرفته می لغزاند.

زمانی که انگشتان به طرف دیگر خط کش رسید هنرآموز به عقب و حالت اولیه برمی گردد. هنرجویان را در گروههای 3 نفره سازماندهی کنید. خط کش اندازه گیری را محکم به تشک بچسبانید. یکی از هنرآموزان حرکت دراز نشست را انجام می دهد، دیگری دربالای سر او دستانش را زیر وی قرار می دهد و سومی کنار او می ایستد حرکات را می شمارد.

 

وسایل مورد نظر:

یک تشک ژیمناستیک ، یک خط کش اندازه گیری، مقوایی به طول 77 سانتی متر و عرض 12 سانتی متر یک برگه امتیاز و یک عدد مداد (برابر شکل3 )

 

 

آزمون شنای روی زمین

از هنرآموزان بخواهید تا آنجا که ممکن است با یک زاویه آرنج 90 درجه حرکت شنای روی زمین (شنای سوئدی) با یک حالت ریتمیک به صورت 20 حرکت در دقیقه انجام دهند. (شکل 4)

 

وسایل مورد نیاز: یک نوار ضبط صوت ، یک کارت امتیاز و یک قلم

 

تعداد حرکات انجام شده نشان از آمادگی عضلانی کمربند شانه ای و حرکت دهنده بازویی دارد که می تواند در برنامه ریزی افزایش قدرت به ما کمک کند.

 

نحوه اندازه گیری چربی بدن

میزان چربی بدن کودک می تواند در برنامه ریزی تمرین و همچنین نحوه تغذیه او به صورت نیاز به ما کمک کند. بدین جهت لازم است از میزان چربی زیرپوستی و نحوه اندازه گیری آن آگاه باشیم.

 

ترکیب بدن

ترکیب بدن عبارت است از مقدار نسبی چربی و وزن خالص بدن (عضله، استخوان و سایر بافت های بدون چربی که بدن را می سازد. ترکیب بدن را به کمک یک دستگاه کالیپروچین برداری زیر پوست تعیین می کنند.

 

نحوه اندازه گیری چربی بدن

اندازه های اسکین فولد SKIN FOLD ( لایه های چربی زیر پوستی ) راهی ساده ولی برای انداز گیری ترکیب بدن است . برای اندازه گیری صحیح لازم است مربی با انجام کالیپرزنی آشنا شود.

برای تشخیص درصد چربی بدن ضخامت چربی زیر پوستی نواحی سه سربازو و ساق پا اندازه گیری می شود. این نقاط به آن دلیل توصیه می شود که به آسانی اندازه گیری می شوند و ارتباط خیلی بالایی با چربی کل بدن دارند. چربی زیر پوستی سه سر بازویی دقیقا وسط آن بین زایده آرنجی و زایده اخرمی استخوان کتف در سمت راست بدن سنجیده می شود چربی زیرپوستی ساق پا در طرف داخل پای راست و درست در سطح ضخیم ترین ناحیه آن اندازه گیری می شود.

 

وسایل مورد نیاز: یک دستگاه کالیپر و یک کارت امتیاز و یک قلم

 

 

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی