اخبار استان ها  - استان قم

1393-05-29 03:53
کوزوشی – مفاهیم  ابتدایی و پیشرفته(قسمت اول)

عنوان : کوزوشی–مفاهیم ابتدایی وپیشرفته

 

(Kuzushi - Beginning and Advanced Concepts)

                                  منبع :                             www.bestjudo.com/blog

انتخاب و ترجمه : مفید علیزاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کوزوشی به عنوان یک بخش ضروری در هنر رزمی جودو، از همان آغاز فراگیری این هنر به جودوکاران آموزش داده می شود. ولی همان گونه که در اینجا مطرح می کنیم، گونه های مختلفی از کوزوشی و راه های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد. اجازه دهید با فراگیری معنای این اصطلاح شروع کنیم. قابل توجه آن که سه دسته مختلف از کوزوشی در جودو آموزش داده می شود:

 

«راپو نو کوزوشی» ( Roppo no Kuzushi ) : شش جهت برهم زدن تعادل حریف شامل راست، چپ، گوشه جلوی راست، گوشه جلوی چپ، عقب راست و عقب چپ.

«هاپو نو کوزوشی» ( Happo no Kuzushi ) که علاوه بر موارد بالا، شامل جهت های مستقیم جلو و مستقیم عقب است که مجموعاً هشت جهت را تشکیل می دهد.

آموزش مجموعه سوم تا آن جا که من می دانم، چندان معمول نیست، ولی در مطالعات انجام شده به وسیله «کازوزو کودو» ( Kazuzo Kudo ) در کتابی با عنوان «جودوی پویا» (Dynamic Judo  ) ، چهارده جهت برهم زدن توازن شامل هشت جهت معمولی و تقسیم کردن جهت های گوشه جلو به سه دسته و جهت های گوشه عقب به دو دسته مورد اشاره قرار گرفته است. بنابراین، کودو به جای گوشه راست جلو از گوشه راست بیرونی، گوشه راست میانی و گوشه راست درونی نام می برد و به جای گوشه راست عقب، گوشه راست عقب و گوشه خارجی راست عقب را ارائه می دهد.

اجرای فنون پرتابی مستلزم از تعادل خارج کردن حریف در جهت مناسب است. در نتیجه، از تعادل خارج کردن حریف به طرف گوشه چپ عقب و سپس تلاش برای اجرای فن اوسوتوگاری در جهت راست، یک اقدام فاجعه آمیز محسوب می شود.

بنابراین، مفهوم واقعی کوزوشی چیست؟ ما اغلب از این واژه برای بیان نامتعادل کردن «اوکه» در یک جهت مفروض استفاده می کنیم. ولی آیا کوزوشی به همین معناست؟ و یا این فقط یکی از معانی نهفته شده در اصطلاح مذکور محسوب می شود؟ «کوزوشی» از فعل «کوزره رو» ( kuzureru) گرفته شده که به معنی شکستن یا فروپاشیدن است. لذا مشاهده می کنید که این واژه لزوماً به تعادل اشاره نمی کند.

اگر کوزوشی به تعادل اشاره نمی کند، پس چه کلمه دیگری این معنا را می دهد؟ واژه «کوشی کوداکه»                 (   Koshikudake) به معنای از دست دادن تعادل است. پس چرا «جیگورو کانو» این اصطلاح را مورد استفاده قرار نداد و ترتیب اجرای یک فن را به شکل «کوشی کوداکه ، تسوکوری و کاکه » مطرح نکرد ؟

متاسفانه جیگورو کانو اکنون دیگر زنده نیست تا توضیح دهد که چرا واژه کوزوشی را انتخاب کرد، در حالی که کلمه ژاپنی بسیار مناسب تری برای استفاده وجود داشت. پس بگذارید مساله را بررسی کنیم تا به نتیجه برسیم. هدف از اجرای کوزوشی ساده است: جلوگیری از توانایی «اوکه» در دفاع مقابل تکنیک صادره از سوی «توری».

چگونه می توان مانع از دفاع حریف شد؟ از تعادل خارج کردن « اوکه» دقیقاً همین کار را انجام می دهد. هنگامی که شما در زمان بی تعادل بودن «اوکه»، اقدام به حمله می کنید، او نمی تواند به درستی دفاع کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می توان برای بی تعادل کردن «اوکه» انجام داد:

1-    اعمال فشار یا انجام یک کشش ساده به وسیله دست می تواند بسیاری از جودوکاران را در یک لحظه بی تعادل کند. این نخستین روش آموزش داده شده و قابل درک برای فراگیران است و به دشواری می توان یک جودوکار را یافت که از این روش ساده اجرای کوزوشی بر روی «اوکه» بی اطلاع باشد. مشکل اصلی در این نوع روش آن است که انسان ها از همان لحظه ای که راه رفتن را آموخته اند، چگونگی بازیافتن تعادل خود را نیز آموخته اند. به عبارت دیگر، به دشواری می توان به وسیله چند ماه آموزش در مورد چگونه بی تعادل کردن «اوکه»، با تجربه دهها ساله او برای حفظ تعادل خود مقابله کرد.

2-    یک شیوه اندکی پیشرفته تر آن است که با بی تعادل کردن «اوکه» باعث شوید که او با شما همراهی کند. «کیوزو میفونه» در این خصوص می گوید:«در بسیاری از موارد، حریف در هنگام شروع حمله ازطرف شما و به منظور حفظ ثبات خود، به مقابله با نیروی شما می پردازد.» بنابراین، حقه مناسب آن است که باعث شوید «اوکه» حرکتی را شروع کند که شما در انجام آن به او کمک می کنید. به عنوان مثال، شما در واقع قصد دارید اوکه را با اوسوتوگاری چپ پرتاب کنید، بنابراین او را به سوی گوشه راست جلو می کشید، گویی که قصد اجرای تای اوتوشی را دارید و هنگامی که اوکه با عقب کشیدن خود قصد مقاومت دارد، آن گاه با نیروی خود به حرکت او کمک کنید. این روش قدرتمند تر از روش نخست است، زیرا اکنون اوکه را دعوت می کنید که در بی تعادل کردن خود به شما کمک کند.

3-    در مراحل بعد، شما به نقطه ای می رسید که بازوان و دستان شما کاری بیش از حفظ فاصله میان شما و اوکه را انجام نمی دهند ( و در این حالت، کاملاً آرام و سست هستند) و شما حریف را با حرکات بدنی خود بی تعادل می کنید. این یک گونه پیشرفته از بی تعادل کردن حریف است. این کار به ویژه اگر با تغییرات تصادفی ریتم و سرعت بدن همراه باشد، بسیار موثر خواهد بود.

4-    در نهایت، چکیده و مظهر کوزوشی هنگامی است که شما با حرکات «اوکه» هماهنگ و ممزوج می شوید و نیروی خود را به نیروی او می افزائید تا حرکت او را فراتر از نقطه ای که او قصد آن را دارد امتداد دهید. شما به جای آن که هرگونه حرکتی را پایه گذاری کنید، آن چه را که «اوکه» به شما می دهد، دریافت کرده و آن را پرورش می دهید. این ناب ترین شکل از بی تعادل کردن و دشوارترین آن است که به تجربه وانجام تمرینات رندوری بی شمار نیاز دارد.

ادامه دارد....

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی